måndag 15 oktober 2012

Dopklänningskort

Barn föds och döps och dopkort behöver tillverkas hela tiden så idag tänkte jag visa ett kort i form av en dopklänning. Kortet är superfint och kan dekoreras så det blir personligt och passar mottagaren perfekt.

Börja med att skriva ut mallarna här nedan.
Jag tycker att kortet blir lämplig i storlek när jag skriver ut den översta klänningen så den är ca 14,5 cm bred på det bredaste stället


Förklädet behöver naturligtvis vara något mindre än själva klänningen.


Börja med att vika cardstock, mått 15 x 30 cm, på mitten av långsidan så det blir dubbelvikt i storleken 15 x 15 cm.

Lägg mallen av klänningen med vikningen mot klänningens axlar och rita av. Klipp sedan ut cardstocken efter de ritade linjerna (OBS! Klipp ej längst upp vid axlarna).


Vik sedan det mönstrade pappret, som har måtten 11 x 22 cm, så det blir dubbelvikt i storleken 11 x 11 cm.
Lägg mallen av förklädet med vikningen mot förklädets axlar och rita av. Klipp sedan ut det mönstrade pappret efter de ritade linjerna (OBS! Klipp ej längst upp vid axlarna).


Nu bör det se ut så här om du viker upp delarna:


Montera fast det mönstrade pappret (förklädet) på cardstocken (klänningen) med dubbelhäftande tejp.



Nu är det dags att dekorera framsidan av klänningen efter eget tycke och smak. Jag brukar använda mig av band som jag knyter till en rosett och sätter fast med limpistol. Jag dekorerar oftast med blommor (rosor) i olika färger och storlekar och även ett hängsmycke. Lite glitterlim på rosorna är aldrig fel!

Jag har gjort hängsmycket med punch från Epiphany Crafts - se gårdagens tutorial. De är så användbara!

På insidan skriver du din hälsning till den som ska döpas.
Till sist vill jag visa ett "flick-igt" dopklänningskort också! På den har jag använt mig av den lilla runda Epiphany Crafts punchen till hänget.

 Det material jag har använt mig av finns naturligtvis hos Scraphuset:
Band och de flesta blommor är privata.

DT-Helena

1 kommentar: