måndag 19 november 2012

Ask med stående kort

Att göra olika slags kortvikningar tycker jag är otroligt kul. Jag brukar surfa omkring på internet och söka lite här och var efter nya kortvikningar.
När jag testar dem för första gången brukar jag göra om de lite grann, ex måtten. Varje gång gör jag även en steg-för-steg-instruktion som jag sparar tillsammans med min prototyp, dvs det första exemplaret av kortet som jag gör. Dessa sparar jag i en pärm (eller egentligen flera olika pärmar) så jag kan gå tillbaka för att se exakt hur man gjorde vid ett senare tillfälle.

Idag tänker jag visa en ask med stående kort som jag demonstrerade på HighCoastScraps pysselträff i slutet av oktober här i Övik. En demo som var välbesökt - jättekul!


Skär till ett cardstock så det får måtten 18 x 20 cm. Biga cardstocken långsidan vid 2,5, 5, 7,5 samt vid 10 cm. Rotera cardstocken och biga kortsidan vid 1,3, 3,8, 14 samt vid 16,5 cm.
Skär eller klipp bort så cardstocken ser ut så här:

Skär in i de mittersta bigade linjerna till den vågräta långa kanten och trimma sedan varje flik så de blir enklare att vika in i asken, se ovan.

Sätt fast mönstrade papper på askens delar. Sätt sedan fast dubbelhäftande tejp på den yttersta mindre bigade delen och vik ihop asken.

Dekorera därefter asken och kortet efter eget tycke och smak. Jag har använt mig av utstansade snöflingor som jag dekorerat med snöfärg och en knapp i mitten. På det stående kortet har jag skurit ut en julgran från ett papper från Reprint som jag satt fast lite snett på en tag.


I asken kan man stoppa in lite goda godisar, ett läppstift, en stickles eller något annat som man vill ge bort som gåva till mottagaren.
Det material jag har använt mig av finns naturligtvis hos Scraphuset:
Tag, band, knappar och snöfärg är privata.
 
DT-Helena

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar