torsdag 17 april 2014

Glad Påsk - tutorial på altrat påskägg

Med dagens inlägg vill jag tillönska alla en riktigt GLAD PÅSK!
 
Å skärtorsdag till ära visar jag upp årets altrade påskägg som jag gjort.
 
 
Jag tycker faktiskt att de köpta påskäggen är riktigt fula men de är både praktiska och ganska billiga att använda som grund när man ska altra dem :o)
 
 
Med hjälp av relieffärg målade jag swirls mm på påskäggens lock och därefter lät jag dem torka ordentligt. Relieffärgen som jag använde mig av var Patchliner av märket Decopatch men det finns ju flera andra varianter. Färgen spelar ingen roll utan jag valde den med kortast torktid, ca 1 timme :o)
 
 
När relieffärgen torkat ordentligt så målade jag både äggens under- och överdel med Gesso från Martha Stewart Crafts. Tycker den är jättebra.

 
Jag orkade inte leta fram akrylfärgen utan istället målade jag tre lager med gesso på delarna så att inte det köpta äggets "målning" skulle komma fram genom färgen. När sista lagret med gesso torkat så tog jag fram sprayburken med silver-glitterfärg från Crafters Companion som jag har i min ägo och sprayade på ett lager - det syns inte på mina foton men det blev så fint!
 
Nu var det dags att dekorera alla ägg och med 6 st ägg så ville jag göra alla personliga och olika varandra. Svårt att få till så många exakt likadana.
 
Jag började med att se till så att limpistolen var varm och därefter limmade jag fast banden i nederkant på locket och som jag knöt ihop till en rosett ovanpå locket. 
 
På tjejernas ägg limmade jag därefter fast spets längst ner på lockets kant. Sen tog jag fram lite fina fjädrar som jag limmade fast på locket (direkt framför rosetten) och ovanpå fjädrarna limmade jag fast rosenknoppar, pistiller, pärlor på strån - allt med limpistolen naturligtvis. Jag hade plockat fram en hel del blommor i olika färger som matchade de olika banden jag använda på äggen och limmade fast dem.
 
 
Lite bling måste man ju ha också, eller hur? Jag valde medvetet att inte göra dem i påskfärger eller att det skulle stå något med påsk på dem utan det skulle finnas möjlighet att ha de stående framme som dekoration under hela året om man vill eller kanske under våren och sommaren.

 
I tisdags tog jag med mig äggen till jobbet och gav mina fantastiska kollegor - bättre kollegor kan man faktiskt inte ha!
 
Jag hoppas ni får en fantasisk påskhelg! Själv drar jag utomlands med familjen och besöker USA...
 
Material jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar