måndag 3 november 2014

Skjortkort till farsdag

Hallå på er allihopa!

På söndag är det farsdag och vad passar då bättre än att göra ett farsdagskort i form av en skjorta?!

Här visar jag en lite enklare variant på skjortkort - hoppas du blir inspirerad av min tutorial som jag bjuder på idag :)

Skär till 1 st kortstomme av cardstock som är 14,8 x 21 cm, biga den på hälften och vik ihop till ett stående kort.

Skär till ett (gärna dubbelsidigt) mönstrat papper med måtten 10 cm x 14,5 cm.

Markera mitten på övre kortsidans baksida av det mönstrade pappret och dra ett lodrätt streck 3 cm ner. Klipp utefter linjen.

Jag valde ett fint papper från Pion Design - milda o fina färger!
 
Markera vid 1 cm från båda yttersidorna på framsidan.
Vik därefter upp från nedersta punkten av den klippta linjen upp mot markeringarna på framsidan av pappret som du just gjorde.

Skriv ut mallen till slipsen och klipp ut den, rita av mallen på en bit cardstock som är ca 5 cm x 11 cm. Slipsen ska vara ca 4 cm tvärs över i överkant.


Klipp ut slipsen.

Chalka runt slipsen samt alla kanter på det mönstrade pappret.
 Fäst slipsen med dubbelhäftande tejp under nedvikningarna och fäst därefter även ned skjortslagen.
Sätt fast det mönstrade pappret på kortstommen.

Sätt till sist fast en grattishälsning på kortet. Jag valde att göra en hälsning på en bit av det mönstrade pappret (baksidan) som jag skar till som en banner. De små fina bokstäverna är från Basic Grey.
Grattis till alla pappor på farsdag på söndag! 

Själv firar vi min pappa med en middag på restaurang tror jag. Barnens pappa är i Ukraina (med en hjälpsändning) så vi firar honom när han kommer hem.
Materialet jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar