onsdag 26 augusti 2015

Hörnbokmärke

Så här i skolstartstider så är bokmärken ofta "hårdvaluta".
 
Idag tänker jag visa ett enkelt sätt att göra ett bokmärke som man sätter i bokens hörn. Det finns många olika varianter på detta men här kommer min i alla fall. Enkelt och lätt att göra.
 
Skär till ett kvadrat av ett dubbelsidigt mönstrat papper (jag använde mig av ett papper från Maja Design i formatet 16x16 cm).
 
Vik först pappret diagonalt över så det blir en trekant.
 
Vik därefter in båda yttersidorna, från mitten av långsidan, mot spetsen.
Vik ut pappret så det blir en trekant igen.
 
Vik det ena papprets udd/spets mot mitten av långsidan så man ser det mönstrade papprets baksidesmönster.
 
Vik ihop de båda yttersidorna igen och stoppa in dem under föregående stegs uppvikta papper.
 
 
 
Dekorera framsidan efter eget tycke och smak. Själv dekorerade jag med en enkel banner och några blommor med halvpärlor i.
 
Eftersom det är ett bokmärke som ska ligga i en bok som är stängd så bör man inte dekorera bokmärket så det blir för tjockt.
 
Med enbart grönt papper och några urklippta och egenhändigt ritade ögon och en urklippt ojämn tandrad gör man lätt ett sött litet monster till någon vetgirig och läsintresserad elev.
(Jag använde mig av ett papper i storleken 9 x 9 cm.)
 
 
 
Det mesta av materialet jag har använt kommer naturligtvis från Scraphuset:
Tack för titten o välkommen tillbaka!
DT-Helena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar